Hva gjør en pedagogisk leder?

Ja hva gjør egentlig en pedagogisk leder, det er jo en person som har 3 års utdanning innenfor barnehagelærer studiet, men altså skal hun eller han ikke bare passe på de barna da? Det er vel ikke noe mer som skal gjøres? Barnehagen er jo bare lek og å ha det gøy. Det kan da ikke være noe å planlegge vel? Du sitter jo bare der på gulvet og har de små barna på fanget hele dagen, også skifter du kanskje en bleie eller to. Og jo hos de små så sover vel du samtidig med de? Det er jo helt vanlig sant? Så deilig! Og på sommeren når sola skinner da er du heldig da, for da kan du være ute og sole deg hele dagen! Det er jo 30 grader og vindstille, du kan jo nesten sitte i bikinien din og kose deg og se på at barna leker, ikke sant?

Nei nå skal du høre her, jeg tenkte jeg skulle drepe noen av disse mytene en gang for alle. Om sommeren så er det fint å jobbe i barnehage enten du er pedagog eller assistent, men om vi får sitte stille og sole oss og gå lettkledd, så er svaret nei. Vi har på oss shorts/knebukse og t-skjorte, er aktive i lek med barna og må hele tiden passe på at barna får i seg nok væske og får pauser fra sola. Det å skulle være ute å leke i sola en hel dag, er ikke en mulighet for de yngste eller de eldste. De trenger skygge og pauser fra den steikende sola. Blir det for mange varmegrader så hender det faktisk at vi voksne også er ganske så lei sol og trenger en pause. Så i sommer når jeg var ute “hele” dagen i barnehagen så orka jeg faktisk ikke tanken på å reise hjem og legge meg ut i sola. Da gleda jeg meg til en kald kjellerleilighet, sofa og tv/film og ta det helt med ro. 

Vi er ansvarlig for det kjæreste en foreldre har, nemlig deres gulljente eller gullgutt. Vi skal ta oss av disse barna og være sammen med de en hel dag mens foreldrene er på jobb, barna tilbringer store delen av dagen sin i barnehagen enkelte kommer klokka. 07.00 og går klokka 16.45. Det er en mye lengre dag enn det du som voksen har på din arbeidsplass. Tenk du er sliten etter en dag på jobb, hva med disse barna da? De kan ikke si at “nå trenger jeg en pause, jeg trener en fridag” De kommer på mårran og går på ettermiddagen, all denne tiden er det vi som er ansatt i barnehagen som er deres nærmeste omsorgsperson. En omsorgsperson de må bli vandt til og stole på. 

Tillit det er ikke noe som kommer av seg selv. Tillit må fortjenes og det må jobbes med. Det å få barnets tillit er ikke alltid like lett, barn er forskjellige akkurat som oss voksne og det er så utrolig viktig å huske på, de er egne små individer med egne meninger, med egne tanker og ikke minst med sin egen “ryggsekk” fylt med tidligere erfaringer og opplevelser. Vi som omsorgspersoner må tenke på alt dette i møte med et barn. Når jeg møter et nytt barn for første gang, setter jeg meg alltid ned i deres høyde slik at ikke jeg ser stor og skummel ut. En må jobbe masse med å fortjene barnas tillit og det å møte de på en fin måte når de er lei seg, når de er glade, når de er sinte og når de gjør ting som rett og slett ikke er greit. Det å vite hvordan du som voksen skal ta fatt på dette og møte barnet, det er ikke alltid så lett. I disse situasjonene bygger du tillit til barnet og barnet leser oss voksene utrolig bra. 

I rammeplanen for barnehagens oppgaver og innhold står det som følger:
“Pedagogisk leder er gitt ansvaret for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet i tråd med god faglig skjønn. Den pedagogiske lederen skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplanen oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet. Den pedagogiske lederen leder arbeidet med planlegging, gjennomføring, dokumentering, vurdering og utvikling av arbeidet i barnegruppen eller innenfor de områdene han/hun er satt til å lede” 

Nå tenker du nok “ja men hva er det vel å planlegge og gjennomføre og ikke minst dokumentere, de skal jo bare leke og passe på barna”. Nei det er akkurat her du tar så utrolig feil. For vi som pedagogiske ledere har jo et helt enormt ansvar, et ansvar ikke bare overfor foreldrene, men overfor barna, styreren og eieren. Men aller mest så er vi der for barna sin skyld. I den gamle jobben min ble det sagt at “Vi får verdens viktigste verdier til å vokse” Og det er en ting som er utrolig sant. Den jobben jeg gjør gjennom planlegging og gjennomføring av planer gjør jeg for å få disse små barna til å vokse. Vi skal passe på at barna blir trygge på seg selv. Vet at de er verdt noe, og betyr noe, ikke bare fordi de lever, men fordi de har en plass i fellesskapet og at deres tilstedeværelse har en verdi. De skal lære at du må øve før du lærer deg nye ting, at du skal feile en hel del ganger før du tilslutt klarer det og i denne prosessen utgjør vi i barnehagen en utrolig viktig rolle. Vi skal SE hvert enkelt barn og de skal føle seg SETT, HØRT og LYTTET TIL i løpet av en dag i barnehagen. 

Jeg som pedagogisk leder har 4 timer ubunden tid i uka, det vil si 16 timer i løpet av en måned til å kunne planlegge avdelingsmøter, ledermøter, foreldresamtaler, foreldremøter, arbeid med fagområdene Kommunikasjon, språk og tekst, Kropp, bevegelse, mat og helse, Kunst, kultur og kreativitet, Natur, miljø og teknologi, Antall, rom og form, Etikk, religion og filosofi, og til slutt men ikke minst arbeid med Nærmiljø og samfunn. Alle disse 7 fagområdene skal vi jobbe aktivt med gjennom uka. Det er mye planlegging bak hvordan vi skal få alle disse fagområdene inn i hverdagen vår. Enkelte områder er lettere å jobbe med enn andre og vår jobb er å belyse alle fagområdene for barna, dette skal gjøres i forhold til barnas nivå. 

En gåtur bort til miljøstasjonen kan gi barna opplevelser med flere fagområder, fagområdene oppstår som regel ikke alene. Denne turen har noe innenfor alle 6 av 7 fagområder, det eneste som ikke er representert her er fagområdet “kunst, kultur og kreativitet”. Barna har samtale med de voksne på turen om hva de ser, hva de opplever og ikke minst hva vi skal for noe. Barna bruker kroppen og får erfaringer og øver seg på å gå i uleent terreng spesielt nå på vinteren med is og snø på bakken. Vi er ute i naturen og vi lærer at vi skal behandle naturen på en fin måte, vi plukker søppel og lærer om miljøet. Vi teller antall kvister, barn og kanskje hvor mange glass som kastes på miljøstasjonen, matematikken lever med oss i hverdagen. Etikken er også tilstede vi lærer om uskrevne normer og regler, vi lærer om hverandre at vi er forskjellige og at vi skal være snille med hverandre. Og ikke minst så er vi i barnehagens nærmiljø. Vi blir kjent med nærmiljøet vårt. 

Ja jeg er borte 16 timer fra avdelingen i løpet av en måned, disse 16 timene bruker jeg på alt det administrative og alt det skriftlige arbeidet, det arbeidet mange ikke tenker på at tar tid og må jobbes med. Vi skriver planer, ser hvert enkelt barn, kanskje det må skrives og gjøres tiltak i forhold til enkelte barn enten de sliter med å komme inn i leken, språket eller er utagerende på andre måter. Vi ser det og vi jobber med hvordan vi kan hjelpe foreldrene og barn på best mulig måte. Vi ser hvert enkelt barn og deres behov. Vi er der når de trenger trøst og veiledning til å kunne leke videre. Hvordan skal barnet komme seg inn i leken og hvordan kan vi hjelpe barnet på best mulig måte å komme inn i leken? Dette er noen av tingene en pedagogisk leder jobber med og har det ekstra øyet for. Så nei vi sitter ikke på rompa og ser på at barna leker så fint. 

Ja dette ble en lang tekst! Jeg ønsker deg en finfin dag! 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg