HPV vaksine

HPV (Humant papillomavirus) vaksine, er en vaksine mot livmorhalskreft som alle jenter/kvinner som er født i 1991 og senere får tilbud om å ta denne vaksinen helt gratis. Ja fint at den er gratis tenker du kanskje nå, men hva med bivirkninger og alt mulig rart da? Skal man ta denne eller skal man ikke ta denne? Hva er positivt med en slik vaksine og hva er negativt? Finnes det noen bivirkninger og hvorfor skal man velge å ta den selv om? Hva sier helsepersonell om vaksinen vil de anbefale den eller vil de ikke anbefale den? Hvorfor er ikke alle enige? 

Jeg skal være helt ærlig med dere og si at alle disse spørsmålene har sust gjennom hode mitt i flere måneder mens påminnelsene om at jeg må starte denne vaksinasjonsprosessen har tikket inn på telefonen. Etter mye frem og tilbake, mye tanker og undersøkelser, har jeg valgt å hive meg på og ta disse 3 dosene med HPV vaksine. Jeg konkluderte med at det fins positive og negative sider ved alle vaksiner, men jeg har nå fulgt vaksinasjonsprogrammet fra jeg var liten så hvorfor skal man ikke ta denne, når man har tatt alle andre? Så i dag har jeg vært å tatt min andre dose og jeg som hater sprøyter over alt på jord, reiste alene og tok denne vaksina, helt sykt.. Men det går fint, selv med en øm arm.. Du kan lese mer om vaksinen på Folkehelseinstituttet

Har du tatt/ påbegynt denne vaksinasjonsprosessen? 🙂

2 kommentarer
    1. Victoria Larsen: Stemmer, ja jeg var også veldig skeptisk til bivirkningene, det eneste jeg kjenner på er at armen er øm og ikke kan løfte/bære barn og ting på jobben, men utenom det så har det igrunnen gått fint foreløpig! Bank i bordet for det! 😛

Siste innlegg