Ostekake med gelelokk

God lørdag ettermiddag! Her kommer den beryktede ostekakeoppskriften. Jeg har jo styra på med denne kaka i evigheter haha neida, det er egentlig en utrolig lett og kjapp kake å lage, du trenger ikke bruke stekeovnen og ha steketid på den, det eneste er at du må vente til kaka er stivna før du kan ta på gelelukket, derfor har det tatt tid for min del å lage den. Jeg har hatt andre ting på programmet som har måttet gå før kaka, som har gjort at jeg ikke har fått lagt på gelelukket før lenge etterpå. Kaka har hverken mange ingredienser eller er vanskelig å lage. Dette kan igrunnen hvem som helst gjøre så lenge en gjør som oppskriften tilsier 😛 Men ja du lurer vel på hva som skal til så her kommer oppskriften:

Du trenger:
 300g Digistive kjeks
 130g margarin

 1boks Viking melk
 1pk Sitron gele
 2dl Sukker
 2ts Vaniljesukker
 1/2 dl Sitronsaft
 1pk Philadelphiaost naturell
 2pk bringebær/blåbær gele
 Kjevle 
 Rund kakeform 

Slik gjør du:
 Start med å putte kjeksen inn i en eller 2 brødposer, og kjevl kjeksen til den er ferdig smuldra. Mens du smuldrer kjeks kan du sette margarinen til smelting i kjelen ved siden av deg. Når kjeksen er smuldra putter du den over i en bolle, og tilsetter margarinen og rører om.

 Når margarin og kjeks er godt blandet sammen smører du inn ringen på kakeformen med litt smør og danderer så kjeksblandingen utover bunn av kakeforma.

 Så tar du 1pk sitrongele og blander med kun 2dl vann, etter at du har kokt opp vann og rørt inn geleen, setter du kjelen i kaldt vannbad og rører om innimellom slik at den ikke stivner.

 Deretter heller du vikingmelka over i kjøkkenmaskin og starter visningen av melk til den blir høy og flløteaktig, den skal ikke bli like stiv som fløten kan bli.
 Når melka er blitt høy og fin tilsetter du sitronsaft og sitrongele litt etter litt. Husk at geleen må være KALD før du heller den oppi!
 Når du nå har en luftig og lett masse deler du philadelphiaosten i 3 mindre biter og hiver oppi. 

 Tilsett sukker og vaniljesukker tilslutt og heller den luftige massen over i kakeformen. 
 La det være igjen en litt bred kant på toppen slik at du kan få på et tykt lag med gele. ønsker du et tynt lag heller du hele den luftige massen over i kakeformen.

 Tilslutt setter du den i kjøleskapet noen timer, eller over natten før du koker opp bringebær/blåbærgele, kjøler ned i vannbad og omrøringer, pass på at det ikke blir bobler i geleen.. også heller du den litt etter litt over på kaka. Kan også øses over med en øse.

Jeg har fått en tynn kant med gele da ingen sa til meg at jeg måtte ta vekk noe av ostekremen for å få bedre plass til geleen, den er fin med en tynn kant også så dette rett og slett smak og behag! 🙂

Da er det bare å kose seg med et deilig kakestykke. Jeg har valgt blåbærgele som dere kan se, det var pappa som hadde bursdag så derfor valgte jeg blåbær fremfor bringebær, syntes den er like god med begge smakene så prøv deg gjerne frem og finn din favoritt! 🙂 Jeg pynta enkelt med to jordbær som lå i kjøleskapet, men her er det bare å bruke fantasien og fylle på med bær, krem eller andre ting, en finner jo sin greie når en har prøvd seg litt ut! 🙂 

 

Følg meg på Facebook            Følg meg på Instagram

 

#baking #ostekake #cheesecake #yummy #gele #oppskrift

0 kommentarer

Siste innlegg