Et liv alene?

Dersom du skulle finne ut at det ikke fungerer like bra med typen lengre eller mannen din så er det alltid godt å ha prøvd seg alene i livet. Det å være ung og få prøve ut ting på egenhånd er utrolig viktig. Jeg flytta til Kristiansand helt alene for nesten 6 år siden, jeg hadde familie i nærheten, men bodde på hybel sammen med to andre, en gutt (som var ett år eldre enn meg) og ei jente( som var like gammel som meg og tilfeldigvis fra Skien, ikke så langt fra der jeg kommer fra). Jeg hadde den gangen aldri bodd hjemmefra og skulle nå bo med to andre, dette var en prosess og jeg har nok grått mange tårer, men hatt også mange gleder.

Ved å få prøve meg alene og bo på hybel lærte jeg kjapt at min tankegang, verdier og holdninger ikke alltid stemmer over ens med de andres og at en må gi og ta i et kollektiv. Jeg måtte gi slipp på noe av ryddemanien min og godta at det ikke alltid var ryddig på kjøkkenet eller badet. Jeg lærte å samarbeide og ta hensyn til andre på en annen måte en tidligere og ikke minst at kommunikasjon er utrolig viktig!

Jeg fikk også erfare at den summen med lån og stipend faktisk skulle vare for en hel måned med husleie, mat, strøm og festligheter, det å vite at pengene tar slutt og at du må tenke gjennom hvordan du skal bruke de. Jeg husker de første månedene at jeg den siste uka av måneden hadde et lite variert og kanskje et noe kjedelig liv, jeg måtte leve på macaronni, ketchup og pølse – dette gjorde meg ikke så mye den gangen da jeg syntes det var veldig godt, men jeg lover deg at du kommer til å gå lei.. Det gjorde ihvertfall jeg! 😛

Så lev livet, prøv ut hvordan det er å bo for seg selv og ta vare på seg selv. Ja en dag vil du nok komme til å leve sammen med et annet menneske, men dersom det ikke skulle fungere av en eller annen grunn, vet du at du klarer deg selv og kan stå på dine egne to bein. 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg