Hvor mye skal en foreleser få lov til å sette regler på i forelesningen?

Heisann og god tirsdag! I dag har jeg hatt en full dag på skolen, og i dag må jeg bare få lov til å si at det var ganske tungt. Jeg startet dagen med å sette meg på ca. samme plass som alltid og følger ganske godt med, men denne dagen (som forrige gang også), hadde jeg strikketøyet i hånda. Jeg har jo ikke strikka så alt for mye og jeg strikker et produkt som nesten ikke har noe mønster på seg, i dagens time skulle jeg strikke rett, ikke vrang og masse greier, bare rett frem hele veien. Dette syntes ikke foreleseren noe om, så hun sa jeg måtte legge det bort. Skal det være greit at foreleser skal få kreve alt mulig? Jeg bruker strikketøyet for å holde hendene opptatt og holde konsentrasjon på rett plass, nemlig lytte til foreleser. Men neida dette spyr hu ut midt i forelesningen, hvor jeg ikke får gi kommentar eller noe, hun syntes det er “forstyrrende”, altså du har vel vært foreleser såpass lenge at du bør tåle noe er min tanke.

Hun har tidligere gitt uttrykk for at hun ikke liker spising i forelesningene sine, heller ikke mobilbruk og ja mobilbruk forstår jeg fordi det er ganske frekt å ikke skulle følge med i timen, da kan du like gjerne holde deg borte, men så har det seg jo slik at enkelte bruker mobilen til å holde tritt med forelesningen på, noen noterer på mobilen, andre gjør ikke det. Og det samme gjelder pc som hun heller ikke syntes så mye om. De leverer ut forelesningen i papirform, med notatlinjer på siden, det gjør at en enkelt kan noterer det lille ekstra som hun kanskje på hvert 6 lysbilde formidler utenom selve innholdet på lysbildet.

Det er ikke alle som er skapt for å sitte helt stille på en stol og følge med på forelesningen, (Dette mener jeg hun burde vite om da hun er utdannet barnehagelærer i bunn) og der er jeg, jeg trenger å holde fingrene i bevegelse og har funnet ut at strikking er en god løsning for min del. Da blir jeg ikke fristet til å la tankene og hode gå over på noe annet når jeg noterer på pc´n og jeg er for opptatt til å fikle bort på mobilen, jeg klarer på en helt egen måte å holde fokuset der jeg skal. Det er snakk om enten å tegne eller strikke og jeg syntes strikkingen er en bedre løsning da jeg klarer å løfte blikket på en annen måte med strikketøyet i hendene fremfor penn og papir. Det er også enkelt å slippe strikketøyet for å notere det jeg føler er viktig tilleggsinformasjon.

Så hvor mye skal egentlig disse foreleserne få bestemme? Jeg kan skjønne enkelte regler og at en skal ha respekt for den som står der oppe, men bør ikke de ha litt respekt og ydmykhet overfor de som sitter i forelesningen også? Eller er jeg bare utrolig sær på dette punktet? Hva tenker du?

2 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen i det å ha noe i hendene for å holde på konsentrasjonen. Heller et håndarbeid enn å plutselig innse at halve forelesningen er forsvunnet mens en forsvant ut på det store internett når en egentlig skulle skrive notater…
      Såpass burde foreleser tåle. Dessuten; det er mye annet som ville vært mye mer forstyrrende…
      Kan jo nevne det for foreleseren din før forelesningen starter at du strikker for å holde konsentrasjonen oppe? 🙂

      1. Godt å høre at det ikke er jeg som er helt rar her, og ja kunne nok informert foreleser på forhånd, men har ikke opplevd at det har vært et problem tidligere så ble veldig satt ut når hun kommenterte det 😊

Siste innlegg