Løpeglede

Heisann! Jeg har vært ganske ivrig i det siste med å komme meg ut på gåturer og ikke minst noen joggeturer, jeg som aldri har løpt en meter mer enn jeg absolutt har måttet opp gjennom oppveksten har funnet det utrolig gøy og givende å komme seg ut på joggeturer! Det er helt sjukt, men veldig veldig gøy!  😀 Jeg har faktisk blitt såpass glad i det at jeg kan finne på å jogge meg en tur alene selv om ikke Mathias eller noen andre blir med! Så det er gøy! 😀

Denne lysten, og gleden kommer jo ikke av seg selv. Du kan ikke bare knipse og si at nå skal jeg bli glad i dette, det kommer etterhvert, men hos meg så startet det litt med et konkurranseinstinkt. Det å klare å gjennomføre 30 minutter med intervall på mølle, 45 sec på og 15 av, her startet jeg med en fart på 7km/t og økte med 0,1km/t hver gang jeg hoppet av slik at jeg etter 30 minutter var på 10km/t ved siste intervall. Nei det gikk ikke så alt for fort i starten og det var nesten som å gå i raskt tempo, men etterhvert som minuttene gikk og en kommer inn i det, så blir en også mer og mer andpusten og formen blir gradevis bedre! 🙂 Jeg skulle nemlig ikke være noe dårligere enn de andre og jeg skulle også klare dette, så det gikk på innstillingen min og konkurranseinstinktet mitt! 🙂

Noe av det beste for min del har vært at jeg har Brage som også trenger gåtur og bevegelse, han er med oss på hver eneste joggetur utendørs og det har vært veldig positivt for min del, spesielt nå når jeg er gravid! 🙂 Jeg hadde et par måneder i vinter hvor det å bevege seg var helt uaktuelt grunnet en ekstrem kvalme og et lite inntak av næring, men når formen endelig bedret seg og jeg kunne være med på gåturer igjen, startet det med gåturer. Og etterhvert som de andre begynte på et opplegg som het 12 uker til å løpe 5km. Et opplegg som skulle hjelpe deg i gang med å kunne få til å løpe 5km sammenhengende, de startet med å jogge et minutt på og gå to minutter og jeg tenkte at dette blir jeg ikke med på, men jeg får gå istedenfor. Så gikk det ikke mange dagene før jeg ble med å jogge og gjøre et forsøk. Kjenne på formen og hvordan det er å jogge selv med en liten mini i magen. Formen kjentes fin og jeg hadde litt hjelp fra Brage som er super sterk og som gjorde at jeg bare kunne løfte beina i starten så det var deilig! 🙂 Og etterhvert som ukene gikk fikk jeg også til litt og litt mer og det har vært utrolig gøy!

Nå tilpasser jeg turen ut ifra dagsform og sånn, kanskje litt mer gåing og møter de andre halvveis i deres 5km og blir med på den resterende tiden, fordi mini vokser i magen og blir tyngre og tyngre og jeg skal også huske på at vi nærmer oss termin mer og mer, men det er utrolig deilig å komme seg ut og i bevegelse. Brage og jeg har våre rutiner, våre turer og han er superflink til å tilpasse farten når jeg og han løper alene så det er utrolig digg! 😀 Men dette er noe jeg håper jeg kommer til å fortsette med etter graviditeten også! Denne løpegleden håper jeg virkelig er kommet for å bli! For det er så utrolig deilig og en super måte å holde kroppen litt i form på! Og det aller beste er at en faktisk ikke trenger annet enn et par gode joggesko for å komme seg ut! Bruke naturen rundt seg til det det er verdt! 😀

Så mine tips til deg som vil finne løpegleden er:
♥ Begynn i det små
♥ Sett deg overkommelige mål
♥ Finn en venn/familiemedlem/bekjent som du kan lage avtaler med
♥ Gi deg selv premier når du når delmål!
♥ Vær åpen og kjenn på følelsen rundt det du gjør
♥ Finn en strekning med variasjon, jeg synes det er best å løpe i skogen fremfor asfalt hele veien! 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg