Nyttårsforsettet “Å spise sunnere”

Det jeg har lyst til å snakke litt om I dag handler om denne første uka og måneden av året. Vi er bikket over i januar og jeg tror det er veldig mange som har laget seg nyttårsforsetter som går ut på å spise sunnere. Dette er jo et veldig fint mål spør du meg, men så er det viktig å huske på at det tar tid å få til en varig endring.

En endring som en kan leve med resten av livet, jeg tenker at det er viktig å tenke gjennom hva man legger i nyttårsforsettet, er det å spise mer grønnsaker, bruke tallerkenmodellen eller er det snakk om antall kalorier? Dette er jo veldig forskjellige måter, men alle passer inn under et nyttårsforsett som heter “å spise sunnere” jeg tenkte jeg skulle ta for meg hver av disse tre måtene og snakke litt mer om hver av de og hva jeg tenker definerer de ulike!

På Helsedirektoratet sine nettsider kan du finne bilder av tallerkenmodellen og tips og triks til hvordan du enkelt kan gjøre tallerkenen og kostholdet litt sunnere, modellen viser at du skal ha halve tallerkenen fylt med grønnsaker, 1/4 med ris, pasta, potet og liknende og 1/4 fylt med kjøtt som kylling, fisk og liknende. Det jeg kan anbefale i tillegg er at du kun spiser en porsjon med middagsmat, du tenker kanskje at du ikke kommer til å bli mett, men jeg lover deg at etter den ene porsjonen er du faktisk mett nok!

“Spise mer grønnsaker” det å finne frem i de sunne hyllene på butikken kan være vanskelig nok i seg selv, men det fins også utrolig mye godt i disse hyllene! Jeg har selv ofte valgt mango på kvelden for å temme søtsuget, kutte opp i biter og kose seg med det inntil litt tv-tid. Det å tilføre mer frukt og grønt i hverdagen er relativt enkelt, en må bare gjøre det. Jeg kutter alltid opp og forbereder morgendagens måltider frem til middag kvelden i forveien. Da slipper jeg å bruke tid på det på mårran, jeg vil heller ligge 15 min ekstra I senga enn å måtte skrelle gulrøtter og forberede frokost og lunsj.

Når det gjelder antall kalorier så tenker jeg at noe av det viktigste for deg er å få hjelp til å finne det ultimate kalori-inntaket du trenger for å fungere i hverdagen. For det å skulle holde seg innenfor det en “gjennomsnittlig kvinne/mann i din alder” er ikke alltid at det antallet kalorier passer deg og din hverdag. Det er faktisk slik at enkelte trenger et høyere antall kalorier enn andre, selv for å kunne gå ned i vekt. Kroppen trenger også næring og det er viktig å huske på! Men ved å velge sunnere produkter vil du også kunne spise større mengde og likt antall kalorier i forhold til noe som er mer usunt!

Jeg har den siste uka satt sammen “sunnere” måltider fordi jeg har en kropp som virkelig trenger en endring etter en hard desember – i forhold til mat og matvaner. Når jeg snakker om at kroppen min trenger det så snakker jeg ikke om utseendemessig, men innvendig, det å ha en sunnere kropp innvendig savner jeg og det er det jeg ønsker å oppnå. Slutte å putte i meg fastfood og gå for “enkle” løsninger. Det finnes utrolig mye sunt og godt og ikke minst enkelt å lage. Derfor tenkte jeg å dele noen enkle frokost, lunsj og middagsretter med deg, slik at du kan få noen tips og råd!

Den siste uka har jeg startet dagen med to speltlomper med litt kremost i bunn, salat, hamburgerrygg eller kalkunskinke, to gulostskiver, paprika/tomat og agurk.

Disse to speltlompene holder meg god og mett frem til neste mellommåltid som har vært 100g vanilje yoghurt med friske bringebær og en mix med havregryn og rosiner.


Etter 3-4 nye timer er det igjen tid for mat og da er det lunsjen sin tur. Og jeg har hatt salat med salatblader, ruccola, paprika, tomat, agurk, vårløk og ananas. Ved siden av denne salaten har jeg hatt alt fra stekt kylling, laks og egg her er det bare fantasien som setter grenser. Men jeg syntes det er viktig å tilføre noen proteiner til salaten.

mellom lunsj og middag har jeg gjerne hatt 2 gullerøtter ferdig skrella og delt i to som jeg har knasket på, på vei hjem i bilen, så jeg har litt å gå på og ikke er helt utsultet før middagen. Middagen denne uka har gått i ulike varianter med:
Kylling, wok og ris med kikoman som saus.
Kylling i pita med salat, agurk, tomat, paprika og vårløk.
Laks, wok og ris med kikoman som saus.

Uka som kommer tenker jeg at vi kommer til å variere litt mer, ble litt mye av det samme, men dette må en jo prøve seg litt fram på før en finner ukemenyer som passer seg og sin familie!

Håper du fikk noen tips og råd! Så må du gjerne følge meg på Instagram under navnet Siljestifoss for flere tips og ideer fra min hverdag! 🙂

2 kommentarer

Siste innlegg