Planleggingsdag I barnehagen

Heisann og god 2. Januar til deg! Jeg har tatt en “pause” fra ferien og reist en tur på jobb i dag, vi har hatt Planleggingsdag og disse dagene gir meg alltid masse nye motivasjon og ny giv! Så jeg har storkost meg på jobb i dag! 😄 Dagen startet med en workshop og utkast fra tidligere i høst hvor to av kollegaene mine hadde vært i København på kurs, vi er en Reggio Emilia inspirert barnehage og startet dagen med workshop på dette området! Sykt spennende og jeg suger til meg alt jeg kan av kunnskap!

Vi ble delt i grupper på 2 og 3 personer og fikk i oppgave å velge oss ut to naturmaterialer som skulle undersøkes nærmere. Med en gang så viste jeg ikke helt hvordan en skulle gå ordentlig igang, men det tok ikke mange minuttene før utforskningen var godt igang! Meg og kollegaen min valgte oss ut naturmaterialet mose og utforsket denne på mange forskjellige måter! Og flere hadde det blitt om vi ikke måtte “avbryte” og komme oss videre i dagens program 😊 men tenkte jeg skulle dele noen bilder fra dagens utforskning med dere 😊

Bare ved å tilsette lys fra en lommelykt så ble uttrykket til mosa annerledes, vi alle hadde nok mest fokus på estetikken og det estetisk pene ved det vi valgte ut, men jeg tror nok at fokuset på lukt, følelse, smakssans, oppdeling osv. Ville kommet mer i fokus jo lengre vi hadde fått lov til å utforske materialet.

Så delte vi mosa i to og tok den ene delen ned i vannmalingen, mosa ble blå i tuppen og den måtte trykkes ned på noen ulike ark for å se hvilke avtrykk det kunne bli!

Så tilførte vi et blad og det ble det neste naturmaterialet vi skulle konsentrere oss om. Og hva kan man egentlig gjøre med et blad? Jo det fins jo utallige muligheter og en av mulighetene vi gikk for var å bruke leire!

En spennende og gøy start på dagen! Planleggingsdagene har sust unna med viktig og betydningsfullt innhold og jeg er klar for å ta tak i det siste barnehage halvåret og ikke minst på et nytt år! 2020 bring it on! 💃

 

0 kommentarer

Siste innlegg