Siden sist

Heisann! Ser det er noen som er innom støtt og stadig og det tar jeg som et hint om at dere skulle ønske det kom noe nytt ut her 🙂 Jeg har jo vært ganske stille i nesten 4 måender nå. Du har kanskje vært innom og sett på instagram på profilen min, og der har det også vært relativt stille den siste tiden. Det siste innlegget som ble skrevet her på bloggen ble skrevet 6. November 2020, jeg hadde en plan om å fortsette og skrive og hadde planene klare for hva som skulle skrives om, men livet tok en liten usving og gav meg en ny utfordring, en utfordring jeg er sjeleglad for at jeg har taklet såpass bra som det jeg har gjort.

Jeg fikk tidligere den uka en positiv graviditetstest og svangerskapskvalmen meldte sin ankomst omtrent på den tiden jeg skrev det siste innlegget. Så i ukene som fulgte hadde vi bestemt oss for å holde på hemmeligheten en stund til, til vi hadde vært på en tidlig ultralyd, jeg var helt ødelagt i kroppen og gikk ned flere kg de neste ukene, jeg kom meg tilbake i 80% arbeid og kjente at det var godt å få noe annet å tenke på gjennom dagen, det å flytte fokuset fra kvalmen og over på de skjønne barna på avdelingen og de herlige kollegaene mine! 🙂 Det gjorde at november måned gikk unna i en fei og når jeg kom hjem fra jobb kalte sofaen på meg, jeg sov store deler av ettermiddagen og kvelden og var nok ikke den beste kjæresten og samboeren i den perioden. Jeg hadde en fantastisk samboer og kjæreste som laget alt av mat, gjorde husarbeid og vartet meg opp med mat både tidlig og sent når jeg først orket å spise noe <3 I desember ble kvalmen enda verre og jeg så frem til juleferie og forhåpentligvis komme meg over de 12 første ukene så kvalmen skulle gi seg litt, for en leser jo mye om de magiske 12 ukene, etter dette blir “alt bedre” jeg kunne ikke si meg helt enig i dette…

Covid-19 har satt en stopper for veldig mye av det sosiale i tiden som fulgte etter siste innlegget mitt og vi har vært veldig mye sammen med kun nærmeste familie, så det å skulle dele en slik nyhet med venner og familie ble annerledes enn hva andre tidligere har kunnet gjøre, jeg delte det med et par venninner ansikt til ansikt, mens andre har jeg måttet snakke med på telefon og gjøre det på den måten da det ikke har vært muligheter for å kunne møtes utendørs grunnet avstanden og hvilke kommuner vi bor i. Vi ble også litt ekstra forsiktige etter at jeg ble gravid, da det ikke er gjort alt for mye forskning på hvordan dette viruset påvirker den lille i magen.

Jeg tar livet med ro om dagen, prøver å holde kroppen i litt bevegelse og være aktiv på den måten jeg kan med den kroppen jeg har. Jeg har endelig sett et lite lyspunkt i kvalmen og den holder seg i sjakk dersom jeg klarer å spise ofte nok. Og annet enn det har jeg ikke så mye svangerskapsrelaterte plager i kroppen, men en merker jo selvfølgelig at det er tyngre å være i aktivitet og gjøre dagligdagse ting. Jeg trenger oftere pauser og avbrekk i løpet av dagen, dette har gjort at det å være i jobb akkurat nå ikke er så enkelt da man ikke kan si “pause, Silje må bare en tur på do hun…” til ettåringene og ettåringene blir sittende å vente på deg.. Alle som har barn eller vært borti små barn vet at det ikke fungerer helt slik… Så er jeg heldig og blir godt fulgt opp hos både fastlege, fysioterapeut og jordmor og det er godt å ha fagpersonell som tar beslutninger og veileder en i en slik periode i livet 🙂 En periode hvor det er mye fokus på at “graviditet er ikke en sykdom” men det er ikke alle som har en jobb hvor det er like lett å tilrettelegge for hyppigere avbrekk og pauser og hvor det som står i papirene blir fulgt opp og gjennomført godt nok i praksis.

Men vi kan jo snakkes mere om dette i senere innlegg, jeg har vært veldig frem og tilbake om jeg skulle publisere dette eller ikke, men etter å ha tenkt frem og tilbake i noen dager og det at det allerede ligger enda et innlegg klart til publisering så sa vel igrunnen det sitt om at jeg skulle publisere og komme meg tilbake til bloggverden! 🙂

Har du spørsmål eller temaer du vil jeg skal skrive om her inne, gi meg gjerne en tilbakemelding via kommentarfeltet 🙂

2 kommentarer

Siste innlegg