Skal du stemme?

Er du fylt 18 og og ennå ikke tenkt tanken på at det kommer et valg, et valg som er utrolig viktig at du deltar på. Det å ta ansvar og stemme gjør at du i ettertid har “rettt” på å kunne klage over ting. Jeg mener helt seriøst at hvis du ikke har brukt stemmeretten din så har du heller ingen rett til å kunne klage over at du ikke er fornøyd med de som styrer i kommunene eller i landet du bor i. Det er utrolig viktig at du tar ansvar, leser deg litt opp og stemmer ved valget den 9. September!

Jeg skal være så ærlig og si det at jeg ikke har den største interessen av politkk, men jeg har noen meninger om diverse ting og jeg ønsker å fremme de personene som mener og ønsker å legge til rette for at noen av mine meninger skal gå igjennom blir valgt til å styre over kommunen eller landet jeg lever i. Før hvert valg må jeg ta meg sammen og bla frem noen sider hvor jeg kan lese meg opp på kunnskapen og finne ut hva de forskjellige partene står for.

I år har jeg faktisk valgt å ta en valgomat og se hvilke parter som dukker opp da. Det kan være en fordel, men også en ulempe, for da har valgomaten allerede fortalt deg hvem du “bør” stemme på utifra de få spørsmålene du fikk gjennom den! Men den gir deg også en real pekepinn, dersom du er helt fjern og ikke aner hva du skal stemme på. Søk opp de ulike partiene og finn ut hva de står for i din kommune! 🙂

Jeg ber deg om å ta ansvar og stemme ved valget, det er viktig at du stemmer!

2 kommentarer

Siste innlegg